عندما يتحول الحب الى اثم "قصة واقعيه"

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

عندما يتحول الحب الى اثم "قصة واقعيه"

مُساهمة من طرف fadyagha في الإثنين يونيو 30, 2008 4:17 pm

مشكلتي تكمن في أنني لا استطيع التعبير عن مشاعري.. فقد أحب شخص ما -ولا أعني بذلك حبيبا لا إنما صاحبتي أو حتى أختي أو خالتي- حبا شديدا ولكنى أخجل من التعبير عن مشاعري.
أنا الآن أمر بحالة غريبة؛ فأن


ا بمجرد أن أرى شخص مرة ويعجبني أي شيء فيه.. أدبه شكله أي شيء.. فإنني أعجب به بدون حتى أن يتكلم معي، وأفكر فيه كثيرا، وبمجرد أن يمضي وقت يبعد فيه.. أنساه ولما أراه مش بحس ناحيته بأي حاجه أنا متأكدة أنه مش حب فأنا لست من هؤلاء اللاتي تعتبرن كل ما في الكأس ماء وقد يكون حنظلا أو شيئا آخر ولكن مع ذلك أنا خائفة من هذا لأنني في أولى جامعة وأخاف أن أقع في حبال ذئاب البشر مع أنني لم أكلم ولدا قط وكل تعاملاتي بلا استثناء مع البنات.

ولكنى خائفة حتى أنني ساعات كتير بحاول أنني أقول: لا مش ينفع بلاش كده وابعدي
لكن بارجع أقول تاني: أنا عارفة أنه مش حب وده ميل فطرى يبقى ليه.. ما أسيب نفسي تشعر بنفسها شوية
لكن باقول: لا إزاي
أنا خايفة.. أعمل إيه علشان أتخلص من الإحساس ده؟.. أنا مش عايزة أحس بالإحساس ده والمشكلة الأكبر اللي أنا بعاني منها دلوقتي هي أنني باحب جوز خالتي حبا شديدا لا يوصف حتى أنني متأكدة أن ابنته نفسها لا تحبه نفس الحب الذي أحبه له، فأنا أنتظره وحين أذهب إلى هناك بادعي ربنا أنه يعاملني حلو والمعاملة الحلوة أنا لما باذهب إلى هناك بيعاملني عادي يعنى "إزيك؟ عامله ايه؟".. كده.. لكن مش هي ده المعاملة الحلوة اللي أنا عايزاها، أنا عايزاه يكلمني كتير وكتير أوى عشان يرضي قلبي قبل نفسي وأنا عايزة أكون دايما مميزة معاه، يكلمني أكتر من الآخرين.. يعني فاتحة أختي كانت امبارح ودعيناهم وكنت مستنياه هو بس لكن طبعا أنا كنت باقول أنني مستنية خالتي لكن لأ!!.. أنا كنت مستنياه هو




، ولما مش جه حسيت بحزن غريب جواي حزن شديد حتى أنني قد كدت أنسى فرحتي وهو وخالتي يفكرون بجدية أن يزوجوا ابنهم لأختي
وصباح اليوم قالت خالتي لأمي: والله أنا مش عارفة هي (أختي) عاملة إيه ليه (لجوز خالتي) عشان يحبها بالشكل ده؟.. ساعتها أنا زعلت حتى أنني بكيت حزنا لأنه لم يقل هذا الكلام ده عليّ.. يمكن أكون أنانية لكن المهم أنني زعلت حتى أنني ساعات بسهر الليل أفكر هل يحبني مثل ما أحبه؟؟.. ساعات أقول لا وساعات آه ولكن بعد كده باقول أيوه هو بيحبها هي اكتر يعنى أختي وأقول نفسي: لا أنا لازم أنسى.. فيه إيه.. إيه اللي أنا باعمله ده؟ ليه أحبه كده؟ لازم أن أتمالك نفسي؟.. أيوه.. هو بيحبها أكتر.. عايزة إيه؟..
لكن أرجع أقول تاني: بس أنا بحبه، وهو بيحبني ومينفعش مش أحبه صدقوني أنا مش عايزة أكرهه لكن في نفس الوقت عايزة أحبه جدا لكن مش للدرجة دي مش لدرجة أنني أبكي عشان بيتكلم مع واحدة من أخواتي ومش معاي أنا مش عارفة أنا بحبه ازاي مستحيل يكون حب حبيب وحبيبة.
ده أمي أكبر منه ب3 سنين بس ومش عارفة مش حب بنت لأبوها لأنى عمري ما حطيته محل أبوي بحبه ازاي معرفش أنا خايفة ليتحول الحب لحاجة تانية أو حب تانى يبقى مستحيل أعالجه وينتهي به الحال إلى مرض نفسي؟
هل أنا أنانية؟ أم قاسية على نفسي؟ أم فعلا أحتاج لحل ولا تقولوا قولي لأمك لأنني لا أستطيع أن أقول لهم شيئا فهم لم يتقربوا منى أبدا، فكل ما يعرفونه عنى هو ماذا أشرب وحاجات عادية، حتى إخوتي لا أجرؤ على قول أي شيء لهم.. أرجوكم جدوا لي حلا سريعا ولا تغفلوني لأني في أشد الحاجة إليكم.

أنا أكتب لكم كلماتي ودموعي تسبقني إليها وقلبي ينزف دما أرجوكم لا تتركوني أعاني، 21 يوما كتير أوي علي أرجوكم لا تتركوني وحدي فلقد سئمت من الوحدة، أنا ليس لي أصدقاء أشاطرهم ويشاطرون قلبي الأحزان وأمي وأبي بعاد عني فكل الأحزان في قلبي وحده حتى سئمت ذلك وتعودت على كتم أحزانى ولكنى لم أعد أستطيع تحمل المزيد.
فأرجوكم لا تتركوني وجدوا لي حلا لما أنا فيه أستطيع تطبيقه.. صراع في نفسي بين قوتين لا أعلمهم فأرجوكم احسموا الصراع وشكرا
الحل:
تقول أ. نجلاء محفوظ.. مستشارة بصفحة مشاكل وحلول الشباب
قرأت رسالتك أكثر من مرة وطرأت على ذهني الحقيقة المؤكدة، أن من يعاني من العطش الشديد يتوهم السراب ماء.
وهذا ما حدث معك، فقد (حرمت) نفسك من الارتواء العاطفي سواء بالاقتراب اللطيف مع أسرتك وبالاستمتاع الجميل بالصداقات ودفعت بنفسك إلى (الجفاف) الزائد، مما جعلك تتوهمين في زوج خالتك المصدر (الوحيد) للارتواء العاطفي.
وأكاد أسمعك ...
avatar
fadyagha
عضوية ماسـية
عضوية ماسـية

عدد الرسائل : 113
العمر : 34
تاريخ التسجيل : 01/04/2008

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى